Artboard 1 copy 4

Multidimenzionalno potovanje nadarjenih

Geniusx-nadarjeni-odraslii2

Nevede in povsem spontano se nadpovprečno nadarjeni ljudje odpravijo na multidimenzionalno potovanje znotraj sebe. Velikokrat pa to potovanje niso počitnice, temveč intenzivno odkrivanje svojih bolečin in pa tudi svojih darov in talentov. Nemalokrat se zgodi, da zaradi prevelikega notranjega konflikta med občutkom, kdo sem trenutno in občutkom, kdo lahko sem, oseba zapade v brezna brezupa, depresije in anksioznosti, saj ne pozna prave poti do ‘naslednje stopnje’. Ogromno nadarjenih ljudi je zato obstalo in ostalo zablokiranih v času svoje travme, saj le redko najdejo pravo pomoč terapevta ali coacha, ki razume in živi življenje nadarjenega.

Dabrowski je pot do samo aktualizacije opisal kot večstopenjsko potovanje pohoda in plezanja na goro. V knjigi Living with Intensity (edited by Susan Daniels and Michael M. Piechowski) avtorja opisujeta teorijo Dabrowskega in pojasnjujeta, da nekateri ljudje v sebi nikoli ne razvijejo občutek nujnosti osebnega razvoja in ‘gore’ sploh ne opazijo. Dabrowski to poimenuje kot Stopnja I.

Stopnja II velja za tiste, ki goro vidijo, vendar so preveč prestrašeni, da bi se odpravili za pohod. Zanimivo poljski psiholog to poimenuje ‘horizontalni konflikt’, saj ti ljudje nikoli ne bodo stopili na vertikalno pot osebnostne rasti in potovanja k sebi. Ljudje, ki so zablokirani na stopnjah I ali II so ljudje, ki si ne dovolijo razviti svoje osebnosti, osnovane na svojih vrednotah. Njihovo življenje je odvisno zgolj od mnenj in želj drugih ter občutka sprejetosti.

Komaj tretja stopnja po Dabrowskem je stopnja, kjer se oseba prične vzpenjati na goro. Tu se rešimo vse družbene navlake o sebi in vsega, kar nas je sidralo nazaj in preprečevalo, da odločno in aktivno zasledujemo svoj ideal. Proces vzpenjanja se prične spontano, na nezavednem nivoju, kjer naš ego ne more kontrolirati procesa. Na tej stopnji se začne dezintegracija osebnosti in je lahko tudi zelo zastrašujoča in polna razočaranj. Obdobja dvomov vase, anksioznosti, depresije in dezorientacije so lahko tako močna, da občasno zgledajo že patološko. Še posebej takrat, ko je nadarjena oseba brez prave podpore v svoji okolici in se srečuje ter komunicira zgolj z osebami, ki so na stopnji I ali II. Spomnite se samo Willa Huntinga v filmu Dobri Will Hunting. Will, ki je bil izjemno nadarjen, je bil vse svoje življenje obkrožen s ljudmi, ki so bili na stopnji I ali II. Ob sebi ni imel niti ene osebe, ki bi lahko ustrezno zrcalila njegovo osebnost ter nadarjenost in mu nudila podporo. Šele, ko je mu življenje na pot poslalo šolskega terapevta – od tu spontanost življenja – je lahko pričel s procesom dezintegracije svoje osebnosti in popotovanjem k sebi, do svoje lastne osebnosti, osnovane na svojih vrednotah, brez sramu, krivde ali občutka izdaje bližnjih zaradi svoje genialnosti.

Kljub temu, da je proces dezintegracije pravzaprav boleč razpad obstoječega sistema osebnosti, je dezintegracija pravzaprav zelo pozitivna. Dabrowski tako pravi, da se le-tako lahko na temelju naših najvišjih idealov ponovno sestavimo. Še več, ko se sami naučimo opazovati svoje procese dezintegracije in reintegracije, potem lahko dosledno gradimo svojo osebnost na osnovi naših najvišjih principov. V kolikor izmojstrimo svoj proces dezintegracije in reintegracije, potem smo mojstri svojega notranjega sveta. Veliko ljudi pa se, ko so še na stopnji učenja tega procesa ustvarjanja samega sebe, zaradi odkrivanja bolečih delov sebe in svojih senc, počuti osamljeno in polno razočaranj. Zato je zelo pomembno povezovanje med nadarjenimi, ustvarjanje skupnosti in povezav, kjer se posameznik med isto mislečimi, sočutnimi in zavestnimi ljudmi, počuti varnega.

Zakaj je podpora terapevta, coacha, družine in skupnosti tako zelo pomembna? Ko res uvidimo, da je dezintegracija pravzaprav pozitivna za našo rast in za razvoj naših potencialov, dosežemo stopnjo IV po Dabrowskem, ki pa ni več spontana in izven dosega naših rok. Tu se namreč usmerjen multistopenjski razvoj začne, saj imamo dovolj osebnih izkušenj z dezintegracijo, da nas ne uniči, temveč le odstrani ovire in razjasni našo pot do nadaljnjega razvoja. S tem pa odkrivamo dele sebe, ki so nujni za posameznikov uspeh in nadaljnje ustvarjanje ter odnose z drugimi.

Na tej stopnji pravzaprav izbiramo situacije, kjer kljub pričakovani bolečini, izzivamo svoja zastarela prepričanja in jih opuščamo.

Pridobimo dober občutek, kako pomagati samemu sebi pri vzpenjanju na goro in kako regulirati intenzivne občutke, ko se pojavijo. S tem zavedanjem se lažje vključimo v podporne skupnosti (lahko preveriš mojo zaprto FB skupino Nadarjeni+), ki nam pomagajo pri naših nadaljnjih korakih.

Čeprav kar mrgoli svetovalcev, ki vas bodo popeljali na vrh gore, kjer boste najbolj uspešni, najbolj bogati in srečnejši kot še nikoli, pa ta pot ni ravno lahka in je ne boste osvojili na dveh seminarjih ali na on-line tečaju. ‘Vrh gore’ osvoji le tisti, ki zavestno in zavedno vloži vase tako čas, energijo in je pripravljen opustiti vse zastarelo, za to, da pride na vrh gore.

Stopnja V po Dabrowskem je stopnja mojstrstva. Na vrh prispejo tisti, ki so samo aktualizirani in ki dosledno živijo svoje vrednote in ideale. Perfekcija tu ni pomembna, saj jo je potrebno opustiti že pri vznožju tega pohoda. Doslednost in vztrajnost sta vrednoti vseh, ki so prispeli na vrh gore. Skoraj vsi, ki so dosegli svoj vrh, za svojo nadaljnjo pot izberejo podporo in svetovanju drugim na njihovi poti do samo uresničitve. Pri tem je seveda potrebno jasno poudariti, da se pot ne konča na vrhu. Vsak, ki se je izmojstril ve, da je potreben tudi sestop. Vendar potovanje gor in dol po gorovju življenja ni več mukotrpno, temveč lahkotno, pretočno in polno miline.

(delno povzeto po knjigi Living with Intensity, edited by Susan daniels, Ph.D. & Michael M. Piechowski, Ph.D. in članku Living with Intensity: Giftedness & Self-Actualization by InterGifted’s founding director Jennifer Harvey Sallin  https://intergifted.com/living-with-intensity/)

Zadnje novice

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več »

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več »

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več»

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več»