Artboard 1 copy 4

Kako pomagati devetošolcem ali maturantom pred vpisi na nadaljnje šolanje?

A college student writing on white board, solving problem with classmates in class.

Veliko staršev me panično sprašuje, kako pomagati svojim otrokom pri odločanju za nadaljnje šolanje na srednji šoli ali na univerzi. Vprašanja, ki se vedno ponavljajo so: ali bo zmogel/zmogla in končala šolanje? Katera šola je najbolj primerna, najbolj blizu, najlažja? Vse to se poraja v mislih staršev, ko skušajo pomagati svojim otrokom pri naslednjem koraku v odraslost, ki jim bo začrtal njihovo življenjsko pot.


Dekoder možganskih signalov. Digitalni arheolog. Astro učitelj. Vesoljski čistilec. To je le nekaj zanimivih predvidenih delovnih mest za leto 2030 (publikacija World Future Society).


Kakšen bo svet v prihodnosti?

Otroci, ki se te dni odločajo o svoji prihodnosti, ne vedo, kakšen bo svet, ko bodo končali srednjo šolo ali univerzo. Tudi odrasli ne vemo. Kako jim torej svetovati, na katero srednjo šolo naj se vpišejo ali za katero fakulteto naj se odločijo? Odločitve, ki jih sprejemajo otroci ob prehodu iz osnovne šole v srednjo šolo ter iz srednje šole na univerzo, so resne, odločujoče in s težo odraslosti bremenijo tako otroke in starše.

Žal ne živimo v Indiji Koromandiji, kjer bi brezskrbno živeli v sedanjosti, ne misleč na prihodnost. Živimo v svetu, ki se rapidno spreminja, hkrati pa ljudje ostajamo še vedno rigidni in zmrznjeni v času svojih travm. Zato hitre spremembe sveta terjajo žrtev naših odnosov, talentov in zdravja. Če želimo vsaj dostojno živeti, se moramo spreminjati, sprejemati, zavračati ter dohitevati svet, ki pa nam trenutno ne nudi nič stabilnega.

Kako pomagati otrokom pri že odraslih odločitvah, če še sami ne vemo, kakšna bo prihodnost? Hkrati pa želimo, da so otroci srečni, da uživajo v svojem delu ter ustvarjajo in kreirajo.

Pred vami je nekaj ‘drugačnih’ nasvetov, ki vam jih kot terapevtka za nadarjene ponujam v razmislek.

NASVET #1: SPOSOBNOSTI PRIHODNOSTI

Sposobnosti, ki so veljale še v prejšnjem stoletju za nepogrešljive, izgubljajo na svoji pomembnosti. Diktatorski vladarji, neumorni strogi pogajalci, brezčutni mogotci… so arhetipi, ki z veliko hitrostjo izgubljajo na svoji moči. Podjetništvo, ekonomija in gospodarstvo bo v prihodnosti zelo drugačno. Spremenila se bo struktura, sistem in zaželene sposobnosti. V desetletju, ki je pred nami bo najbolj iskana sposobnost kreativnost. Tako kot pri najpomembnejših odločevalcih, kot tudi pri vseh običajnih poklicih.

NASVET #2: MULTIPOTENCIALNOST IN FLEKSIBILNOST

Prihodnost bo od otrok zahtevala, da so usposobljeni na več področjih. Uspeli pa bodo tisti, ki bodo več področji učinkovito povezovali na izviren način. Od področja medicine, kvantne fizike, do kozmetike ali športa. Povezovanje in ustvarjanje novih metod ter sistemov bo ključno. Tradicionalno gledanje na kariero, kjer smo 30-40 let službovali na istem delovnem mestu, je samo še zgodovina. Otroke je zato potrebno spodbujati k fleksibilnosti izobraževanja na več področjih ter k raziskovanju in inovativnem razmišljanju. Širok nabor prenosljivih znanj in njihovo povezovanje bo ključnega pomena za uspešno kariero, katere cilj ne bo denar oz. pokojnina, temveč ustvarjanje, izumljanje in kreiranje.

NASVET #3: AVTENTIČNOST

Če želite, da vaš otrok v službi uživa, napreduje ter je uspešen, ga usmerite v področje, ki ga veseli. Če je z velikim veseljem gradil mostove in se igral s kockami, potem razmislite o gradbeništvu ali arhitekturi. Če je najraje skrbela za medvedke in punčke, potem razmislite o skrbnici, negovalki. Področja, kjer smo najbolj nadarjeni, uspešni in zadovoljni, se namreč izrazijo že v otroštvu. Pobrskajte po starih fotografijah ali premislite, katere igračke je vaš otrok imel najraje ter poskusite povezati otrokovo zanimanje z njegovo ustvarjalnostjo.

NASVET #4: OSEBNOSTNA RAST

Prihodnost bo zahtevala nenehno spreminjanje, kar pa je za človeški ego najhujša mora. Psihični problemi, težave in stiske bodo v porastu. Priporoča se, da se otroka spodbuja k samo-regulaciji (to ni samo-kontrola!), do katere pa pridemo z delom na sebi, sprejemanjem sebe in samo-spoznavanjem. Prav tako so za otroke priporočljive tehnike sproščanja, meditacije in joge, s katerimi bodo razvili sposobnosti hitrega procesiranja občutkov, mehkobe in samozaupanja.

NASVET #5: IZBIRAJO NAJ DELO, NE ŠOLE

Ne poskušajte izbirati šole, univerze (zaradi npr. lokacije…), temveč delo, ki ga bo otrok opravljal, ga znal sam širiti ter raziskovati. Veda ekonomije v prihodnosti ne bo več potrebna, potrebovali pa bomo inovatorje in izumitelje. Sociologija, komunikologija, politologija ne bodo doživele preporoda, potrebovali pa bomo socialne delavce in terapevte. Jeziki bodo zaradi nacionalne note še vedno obstajali kot del univerzitetnega programa, vendar se jih v praksi ne bo potrebovalo. Zgodovina, geografija bosta obstali zgolj kot ščepec programa zaradi nacionalnega interesa. Marketing se bo popolnoma spremenil, njegove vrednote bodo temeljile na etičnosti in iskrenosti. Veliko bolj bodo v vzponu naravoslovne vede, ki se bodo usmerile v raziskovanje in povezovanje z do sedaj še ne raziskovanimi področji. Praktično znanje, ki bo lahko povezovalo tehnični in kreativni del, bo najbolj iskano.

Kar najpogosteje svetujem staršem je to, da poskusijo svojega otroka spoznati na globlji ravni. Saj ga poznam, boste nekateri dejali. Seveda, vendar je naša psiha tako zelo kompleksna, da ste zagotovo kateri pomemben podzavestni del vašega otroka spregledali. Če otroka zagledate globlje, boste tudi lahko opazili njegovo nadarjenost oz. pot, ki si jo je začrtal kot duša. Slediti tej poti že v rani mladosti, pa je zagotovo blagoslov.

Zadnje novice

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več »

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več »

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več»

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več»