Artboard 1 copy 4

Ste se kdaj spraševali, ali ste nadarjeni?

18

Ko ste bili v šoli, ste se kdaj spraševali, zakaj vaše ocene niso dovolj visoke, kljub temu da so vas vaši učitelji vztrajno prepričevali, da ste pametni? Ali se kot odrasli, borite za priznanje svojega dela, kljub temu, da je vaš prispevek vreden? Ali se pogosto počutite, da vaš um deluje hitreje?

Ali je mogoče, da ste nadarjeni, pa tega ne veste?

V današnji družbi, ki močno poudarja inteligenco, je to pomirjujoče. A preden se pohitite opraviti najnovejši spletni test IQ, je pomembno, da se natančneje seznanite s terminologijo. Čeprav se izrazi “nadarjen”, “prezgodaj razvit” in “visok potencial” pogosto uporabljajo kot sopomenke, pa to niso.

Talent kot “darilo”

Logično gledano, najpogostejši izraz – “nadarjen” – pomeni posedovanje darila. Vzpodbuja podobo vilinskih botrov, ki otroka obdarijo z lepoto, eleganco in inteligenco v zibelki, kot v pravljici Trnuljčica. Darilo se razume kot dodatek, posebna sposobnost, ki jo podelijo genetika, naključje ali nebesa.

Pojem prezgodnjega razvoja je povezan s časom. Psiholog Todd Lubart, profesor na Univerzi Paris Descartes, je to pojasnil podrobneje v knjigi leta 2006. Izraz nakazuje linearno pojmovanje intelektualnega razvoja od rojstva do odraslosti – teorijo, ki jo je razvil švicarski psiholog Jean Piaget sredi 60. let prejšnjega stoletja. Biti “prezgodaj razvit” pomeni, da veljaš za naprednejšega od večine vrstnikov iste starosti. Izobraževalni sistem občasno ponudi takšnim učencem priložnost, da preskočijo razred.

Vendar pa novejše raziskave v psihologiji izzivajo to linearno predstavo razvoja. Številne študije so pokazale, da je intelektualni razvoj včasih pospešen, včasih pa se upočasnjuje. Celo odrasli so sposobni očitnih napak v logičnem sklepanju, medtem ko so se dojenčki izkazali za veliko bolj logične, kot smo prej mislili, kar je leta 1995 dokazal francoski psiholog Olivier Houdé.

Sposobnost je lahko očitna ali pa ne

Izraz “visok potencial” je bolj subtilen in nedvomno bolj uporaben izraz. Odnosi se na razliko med posameznikovimi sposobnostmi in njihovo izvedbo. Tisto, kar posameznik pokaže – njihova izvedba – ni vedno zastopana v njihovih dejanskih sposobnostih, drugimi besedami, njihovih sposobnostih.

Oseba z visokim potencialom ima poseben potencial, kar pomeni, da ima nadarjenost na določenem področju. Kot je pojasnil ameriški psiholog Joseph Renzulli, se potencial lahko uresniči ali ne, odvisno od okolja posameznika. Zato oseba z visokim potencialom morda ne pokaže nobenega posebnega talenta – beseda, ki se nanaša na izvedbo, ki jo vidimo in opazimo.

Da bi bolje razumeli to paradoksalno stanje, se lahko zgledujemo po fizičnem potencialu. Otrok s hiperfleksibilnostjo ima na primer veliko elastičnost v določenih mišicah, tetivah in vezi, zato ima visok potencial za prožnost. Če se rodi v cirkuski družini, lahko postane akrobat. V nasprotnem primeru te potencialne prožnosti morda nikoli ne izrazi kot talent, ampak le-ta ostane skrit. Če bi bil Mozart rojen v družini, kjer glasba nikoli ne bi odigrala vloge, ali bi postal velik skladatelj?

Potencial v športu in glasbi

Posledično obstaja več ljudi z visokim potencialom kot ljudi s talentom, saj vsi z visokim potencialom ne izkoristijo pogoje, ki so potrebni za uresničitev njihovega potenciala.

Poudariti je treba, da visok potencial obstaja tudi zunaj intelektualnega področja. To postane jasneje, če ga pogledamo skozi prizmo teorije večplastne inteligence, ki jo je leta 2004 razvil ameriški psiholog Howard Gardner. Čeprav teorija še ni dovolj znanstveno preverjena za uporabo v raziskavah, opozarja na področja, ki so pogosto podcenjena v šolah, kot so šport, glasba, risanje, sposobnost introspekcije in celo karizma. Gardner trdi, da obstajajo osem ločenih oblik inteligence, nekatere od njih imamo za inteligenco, kot so verbalno-lingvistične in logično-matematične sposobnosti, druge pa so manj običajne, kot so glasbeno-ritmične in telesno-gibalna inteligencija.

Prevečkrat se domneva, da je visok potencial preprosto vprašanje IQ. Psihologi ocenjujejo IQ s psihometričnimi testi, zlasti WISC-IV (Wechslerjeva lestvica inteligence za otroke) in nedavno WISC V za otroke ter WAIS IV za odrasle. Vendar pa sta dva raziskovalca v psihologiji dokazala, da je visok IQ potrebna pogoj za kvalifikacijo kot oseba z visokim potencialom, vendar ni zadostna sama po sebi.

Potreba po navdušenju in vztrajnosti

Začnimo z Renzullijem. V svojem modelu iz leta 2002 je trdil, da visok potencial zahteva več dejavnikov, med njimi povišane intelektualne sposobnosti (ki jih je mogoče meriti s testom IQ) in kreativnost (sposobnost ustvarjanja izvirnih odgovorov), pa tudi visoko raven zavezanosti, kar pomeni močno osebno motivacijo, ki vključuje zanimanje, navdušenje, radovednost, vztrajnost, vzdržljivost, samozavest in potrebo po dosežku.

V tej teoriji se visok potencial še vedno lahko vidi kot “darilo”. Vendar pa ga je treba najprej prepoznati, nato pa ga ohranjati s strani posameznikov in tistih okoli njih, ki bodo vložili potrebne napore, da se potencial končno izrazi kot talent.

Kanadski psiholog Françoys Gagné je leta 2004 objavil svoj lasten model. Teoretiziral je več vrst katalizatorjev, potrebnih za izražanje visokega potenciala. Prvi se nanaša na izjemne mentalne ali fizične sposobnosti ter osebnostne lastnosti, kot so odprtost, vestnost in visoka motivacija. Drugi se nanaša na okolje posameznika – na primer ugodno sociokulturno ozadje ali pozitivne povratne informacije družine, prijateljev ali učiteljev. Tretji sestavljajo življenjski dogodki, bodisi pozitivni bodisi negativni, kot so rojstvo, nova hiša ali smrt ljubljene osebe. Poudaril je tudi četrti tip katalizatorja – sreča, povezana s srečanjem prave osebe ob pravem času.

Kaj pa naj storimo, če želimo razumeti svoj lasten potencial ali potencial svojih otrok? Prvi korak je posvetovanje, ki lahko zagotovi celovito analizo. GeniusX, Inštitut za raziskovanje in razvoj nadarjenosti, nudi različne oblike odkrivanja in spodbujanja vaše nadarjenosti ali nadarjenosti vaših otrok.

Delno povzeto po članku:https://theconversation.com/have-you-ever-wondered-if-you-were-exceptionally-gifted-87051?utm_source=twitter&utm_medium=bylinetwitterbutton

 

Zadnje novice

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več »

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več »

Unlocking Einstein’s brain

Research by Michael O’Boyle has shown that gifted individuals process mathematical problems differently than their non-gifted peers, with enhanced bilateral brain activity that boosts memory,

Preberi več»

Neživeti

Izkušnje izjemno nadarjenih odraslih, ki se soočajo z globokimi čustvenimi preboji in preobčutljivostjo, se lahko manifestirajo na več področjih – intelektualnem, čustvenem, domišljijskem, čutnem in

Preberi več»